مشاهده سفر دی اکسید کربن از گذشته دور تا کنون در یخ ۵۰ هزار ساله

دانشمندان علوم زمین با بررسی یک تکه یخ ۵۰ هزار ساله، سیر افت و خیز دی اکسید کربن موجود در جو زمین را ترسیم کردند.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از نیواطلس، پژوهشگران دانشگاه ایالتی اورگان (OSU) و دانشگاه سنت اندروز، به لطف حباب‌های کوچک محصور در یخ‌های عمق چند کیلومتری زیر سطح قطب جنوب، محور زمانی ۵۰ هزار ساله دی اکسید کربن اتمسفر را مشخص کرده اند.

آنها نمونه‌های منجمدی از تقسیم هسته یخی «صفحه یخی غرب قطب جنوب» (WAIS) را با حفاری در عمق ۲ مایلی (۳.۲ کیلومتری) استخراج کرده و مطالعات شیمیایی را بر روی حفره‌های کوچک گاز‌های محبوس در بلوک‌های یخی انجام دادند تا تصویر واضحی از تغییرات CO۲ اتمسفر طی سال‌های بسیار زیاد به دست آورند.

محققان دریافتند در طول تاریخ زمین، دوره‌هایی از افزایش CO۲ در جو وجود داشته که بسیار فراتر از محدوده «عادی» بوده است، اما این سطوح در مقایسه با آنچه که اکنون به لطف انتشار گاز‌های گلخانه‌ای انسانی با آن رو به رو هستیم، کم رنگ محسوب می‌شود.

یافته‌های این گروه حاکی از آن است، در مدت بیش از ۵۰ هزار سال، افت و خیز طبیعی CO۲ در جو، هر هفت هزار سال یک بار، ۱۴ قسمت در میلیون در طول ۵۵ سال افزایش یافته است. اکنون، سطح CO۲ هر پنج تا شش سال به همان میزان افزایش می‌یابد.

این دانشمندان معتقدند، سطح CO۲ اکنون با سرعتی ۱۰ برابر سریعتر از هر نقطه‌ای در ۵۰ هزار سال گذشته در حال افزایش است.

آنها می‌گویند تحقیق شان سریع‌ترین نرخ‌های افزایش دی اکسید کربن طبیعی در گذشته، که تاکنون رصد شده را شناسایی کرده است و میزانی که امروزه شاهد آن هستیم و عمدتا ناشی از فعالیت‌های انسانی است، ۱۰ برابر بیشتر است.

نتایج این تحقیقات در نشریه Proceedings of the National Academy of Sciences منتشر شده است.

برچسب ها: زمین کربن کره زمین